I kao što sam obećao evo uputstva za CHIP TUNING NA SRPSKI NAČIN:
Kako da povećate snagu svog motora ugradnjom dizni sa većim protokom i jednog potenciometra od cca 100 din.
O zameni dizni, brizgaljki ili injektora neću pisati, samo ću da ponovim: non-turbo 4G63 sa 8V,
moje serijske su bile 210cc, zamenio sam ih sa 275cc
i bio sam prezadovoljan. I snagom i potrošnjom. A i sumnjam da bi i sam motor mogao bolje da ide od onoga kako je išao.
Majko mila!!! Da ne poveruješ!
Nisam baš ni siguran da nebi preskočio nešto u opisivanju postupka zamene dizni. Ako treba - molio bih nekoga ko to zna i ne mrzi ga da kuca neka napiše.
E, sad o elektronici
Nisam hteo da kačim potenciometar na strani ECU da slučajno ne omašim žice. Najsigurnije mi je bilo da se okačim što bliže IAT senzoru za temperaturu vazduha, a to je na snopu žica koji ide ka protokomeru u kućište filtera za vazduh:
Odmotao izolir traku sa snopa i pronašao 2 žice koje idu na IAT. Na mome galantu e33 (4G63 2.0 GLSi 8V 82kW) iz 1992. to su:
1. žica - zelena sa tankom narandžastom linijom i tankim crvenim prstenovima (ide na ECU pin br.8)
2. žica - zelena sa tankom crnom linijom i tankim crvenim prstenovima (ide na ECU pin br.24)
ECU meri napon na prvoj žici (zelena sa narandžastom linijom) i na osnovu tog napona dozira gorivo vremenom otvorenosti dizne iliti injektora.
IAT je u suštini PTC otpornik (pozitivan temperaturni koeficijent - porastom temperature raste otpornost). Što je veća temperatura raste otpornost IAT senzora i ECU dobija manji napon na pin br.8.
SERIJSKE VREDNOSTI napona između IAT i ECU (po katalogu AUTODATA)
0 stepeni celzijusa - napon od IAT ka ECU: 3,2 - 3,8 V
20 stepeni celzijusa - napon od IAT ka ECU: 2,3 - 2,9 V
40 stepeni celzijusa - napon od IAT ka ECU: 1,5 - 2,1 V
80 stepeni celzijusa - napon od IAT ka ECU: 0,4 - 1,0 V
Ako stavimo veće injektore onda treba da sa IAT senzora pošaljemo lažnu informaciju o temperaturi. Treba nam manje goriva i
u ECU ćemo poslati informaciju da je temp. vazduha viša nego što je stvarno. ECU će skratiti vreme otvorenosti dizne
da bi smanjio količinu goriva, a pošto nove dizne imaju veći protok, u cilindru će biti, nadamo se približno ista količina goriva, što ne povećava potrošnju.
Kraće vreme ubrizgavanja iste količine goriva odraziće se na povećanje snage motora.
Malo podsećanje iz škole: rednim povezivanjem otpornika povećeva se i ukupna otpornost .
Paralelnnim povezivanjem otpornika dobija se otpornost manja i od najmanjeg otpornika iz te veze.
Pošto je IAT već povezan paralelno sa jednim otpornikom koji se nalazi u ECU, porast otpornosti (temperature) IAT dovodi do smanjenja napona koji ulazi u ECU.
Da bi dobili manji napon od IAT ka ECU treba da smanjimo vrednost IAT. To ćemo postići dodavanjem potenciometra paralelno sa IAT (vezivanjem na zeleno-narandžastu i zeleno-crnu žicu)
ŽICE NE TREBA SEĆI, već samo skinuti sa njih komad izolacije i povezati sa potenciometrom. Ja nisam stavljao potenciometar kod motora, tu gde sam ogulio žice već sam ga stavio u kabinu da bih mogao da menjam njegovu vrednost u toku vožnje. Žice sam do kabine provukao kroz gumeni čep koji se nalazi na požarnom zidu, blizu posude za pranje vetrobrana. Tu sam ranije već bio provukao žice od akumulatora do kasetofona.
Kada sam podesio pot na pravu vrednost sakrio sam ga iza kasetofona. Kada ponovo budem radio ovo na svom Galantu, staviću potenciometar ispod volana sa leve strane gde je mesto predvidjeno za podešavanje farova po visini. Ovo planiram iz jednog jedinog razloga: mislim da će trebati mala korekcija vrednosti potenciometra (majstorski - doštelavanje) kod veće promene temperature vazduha. Ako ste podešavali leti, mislim da će preko zime biti potrebna korekcija i obrnuto. U ovo nisam sasvim siguran ali je vrlo verovatno da će trebati. Ja sam vozio nedovoljno dugo sa većim diznama i nisam imao prilike da se uverim u to.
Žice se na potenciometar vezuju jedna na srednji izvod ili kontakt i druga na bilo koji krajnji, bočni izvod
Radi lakšeg određivanja potrebne otpornosti koja se dobija potenciometrom bolje je uzeti pot od 100 kohma. Moj slučaj je bio negde oko 50 kohma, pa preporučujem kada probate da postavite pot na srednji položaj i onda ga pomalo pomerajte u jednu stranu. Ako je sve lošije, onda vratite na sredinu i pomerajte po malo na drugu stranu.
Kod mene je ovo podešavanje trajalo
danima i u početku mi je bila enormna potrošnja goriva, a auto nije išao bog zna kako. Motor u vožnji nije mogao da se vrti preko 5000 o/min. A posle niko nije mogao da mi skine kez sa lica
Ne brinite, sigurno ćete osetiti u vožnji kad ste blizu idealnog podešavanja. Auto poleti, kao da ima duplo jači motor (bukvalno). Kad ga naterate da auto ide super, da se oseti razlika u snazi, ubrzanju, "oštrini" da bi ste dobili što manju potrošnju testirajte još neko vreme i probajte da podešavate pot samo "za dlaku" na jednu ili na drugu stranu od tog "dobrog" položaja. Vidljive razlike u snazi neće biti, ali u potrošnji goriva sigurno hoće.
NAJBOLJE JE PRIKAČITI DIJAGNOSTIKU I PODESITI POTENCIOMETAR TAKO DA OČITAVANJA SA LAMBDA SONDE BUDU IDEALNA. Meni je na očitavanju pokazao temperaturu vazduha od 115 stepeni celzijusa, a ni tada očitavanje sa lambda sonde nije bilo idealno.
Ja sam podešavao potenciometar u vožnji, mereći potrošnju i prateći kako auto ide. Takva mi je sudbina: uvek sve dobijem na teži način.
Nažalost, tada sam vratio na motor očišćene originalne dizne.
Ovaj postupak ne može da naškodi motoru niti da dovede do bilo kakvih oštećenja motora. Ipak ne preporučujem ovo za konstantnu vožnju u ekstremnim režimima. Ali zato...
kad na semaforu natrči pacijent - UDRI SLOBODNO!!!
Kada stvarno uspešno uradite ovaj postupak,
MOŽE DOĆI DO OZBILJNIH OŠTEĆENJA DELOVA TRAPA, GUMA, NOSAČA MOTORA, HOMOKINETIČKIH ZGLOBOVA... Zato oprez sa pedalom gasa. Nisu svi automobili konstruisani da bez dorada i modifikacija izdrže tako velika naprezanja.
OVAJ POSTUPAK TAKOĐE DOVODI DO FATALNIH OŠTEĆENJA EGA VOZAČA OPELA, GOLFOVA, BMWA, FIATA PEUGEOTA I DRUGIH
Nadam se da sam uspeo da dovoljno objasnim kako bi svakome bilo jasno.
Srećno svima onima koji se odluče za ovo!!!
Tu sam za svaki savet i pitanje